Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού – Ερευνητή
stratig@yahoo.com,
www.stadiodromia.gr
Ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας οι συντελεστές για τον υπολογισμό των ΕΒΕ στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022.
27 τμήματα αύξησαν τους συντελεστές της ΕΒΕ και 24 τμήματα τους μείωσαν
Οι μεταβολές αφορούν περίπου στο 10% των τμημάτων, συνεπώς δεν πρόκειται να αλλάξουν σημαντικά τα πράγματα. Ο ίδιος αριθμός υποψηφίων θα αποκλειστεί και το 2022, όπως και το 2021.
Οι συντελεστές για τον υπολογισμό της ΕΒΕ είναι κοινοί και για τους υποψηφίους από το Γενικό Λύκειο και για τους υποψηφίους από το ΕΠΑΛ. Το γινόμενο του συντελεστή της ΕΒΕ επί το μέσο όρο των βαθμών όλων των μαθημάτων όλων των υποψηφίων της Ελλάδας σε κάθε πεδίο δίνει την ΕΒΕ του τμήματος. Αν ένας υποψήφιος έχει μέσο όρο στα 4 εξεταζόμενα μαθήματα (χωρίς συντελεστές βαρύτητας) μεγαλύτερο από την ΕΒΕ του τμήματος, τότε έχει το δικαίωμα να δηλώσει το τμήμα στο Μηχανογραφικό του. Διαφορετικά δεν έχει το δικαίωμα να δηλώσει το τμήμα και φυσικά ούτε μπορεί να εισαχθεί.
Η ΕΒΕ δεν έχει καμία σχέση με τη βάση, που καθορίζεται από τα μόρια που συγκεντρώνει ο υποψήφιος. Στον υπολογισμό των μορίων μετράνε και οι συντελεστές βαρύτητας κάθε μαθήματος και κάθε τμήματος.
Κάποια τμήματα προσπάθησαν να διορθώσουν κραυγαλέα λάθη που τους στοίχισαν, με εντυπωσιακότερο όλων το τμήμα Αρχιτεκτόνων Ξάνθης που έμεινε χωρίς κανένα εισακτέο από το Γενικό Λύκειο. Έτσι μείωσαν το συντελεστή του τμήματος από 1,1 σε 0,8. Έθεσαν, δηλαδή το μικρότερο δυνατό συντελεστή. Στο Ελεύθερο και το Γραμμικό Σχέδιο μείωσαν τους συντελεστές από 1,1 σε 0,8, ενώ είχαν τη δυνατότητα να ορίσουν το 0,7.
Στη σχολή Ευελπίδων που πέρυσι είχε 103 κενές θέσεις δεν έκαναν καμία μεταβολή στο συντελεστή της ΕΒΕ. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι κάθε χρόνο όλο και λιγότεροι υποψήφιοι επιλέγουν το 2ο πεδίο, θα έχει ως αποτέλεσμα να έχουμε και φέτος κενές θέσεις στην Ευελπίδων, ίσως περισσότερες και από πέρυσι.
Αύξηση είχαμε και στην Ιατρική Ιωαννίνων από 0,8 σε 1,2, γεγονός που, σε αυτή την περίπτωση, δεν έχει απολύτως καμία σημασία, αφού για να εισαχθείς στην Ιατρική Ιωαννίνων χρειάζεται ο υποψήφιος πάνω από 18.000 μόρια, συνεπώς υπερκαλύπτει την ΕΒΕ του τμήματος. Πέρυσι είχαμε τη διαμαρτυρία των καθηγητών του τμήματος Μαθηματικών Ιωαννίνων διότι είχαν ορίσει συντελεστή ΕΒΕ μεγαλύτερο του 0,8, αλλά η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου είχε ορίσει αυθαίρετα συντελεστή 0,8 σε όλα τα τμήματα του Πανεπιστημίου. Έτσι φέτος αύξησαν το συντελεστή από 0,8 σε 1,05. Πέρυσι η βάση του τμήματος διαμορφώθηκε στα 9.357 μόρια και καλύφθηκαν και οι 255 θέσεις.
Το 2022 φυσικά θα έχουν λιγότερους πρωτοετείς φοιτητές, λόγω του υψηλότερου συντελεστή ΕΒΕ
Εντύπωση προκαλεί το πόρισμα της 3ης συνόδου των προέδρων των τμημάτων μαθηματικών όπου αναφέρεται ότι η ΕΒΕ «δημιουργεί μεγάλη και αναίτια πολυπλοκότητα στο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Σε πολλές περιπτώσεις δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα επιλύει, ενώ παρατηρούνται παράδοξα και αστοχίες.» Αναλύεται παρακάτω ότι η εισαγωγή στα τμήματα μαθηματικών δεν θα πρέπει να γίνεται από άτομα με χαμηλές επιδόσεις. Μία λύση, συνεχίζει το πόρισμα, είναι η Πολιτεία να χαλαρώσει τα όρια τα όρια που καθορίζουν το συντελεστή της ΕΒΕ. Ως ενέργεια, όμως, επέλεξαν να μειώσει το συντελεστή μόνο ένα τμήμα στο Ηράκλειο, ενώ τα τμήματα Αθήνας, Θεσσαλονίκης και Πάτρας είχαν τη δυνατότητα, και αντίθετα να τον αυξήσει το τμήμα των Ιωαννίνων.
Αυτό αποδεικνύει ότι τα κεντρικά Πανεπιστήμιά μας και οι σχολές υψηλής ζήτησης προσπαθούν μέσω της ΕΒΕ να πετύχουν τη μείωση του αριθμού των εισακτέων, που αποτελεί πάγιο και δίκαιο αίτημά τους. Δεν είναι αυτός, όμως, ο σκοπός της ΕΒΕ. Ο σκοπός της ΕΒΕ είναι να μην επιτρέπει στους υποψηφίους που σημειώνουν χαμηλές επιδόσεις να μην εισέρχονται στα ΑΕΙ. Το μέτρο χρησιμοποιείται για άλλο σκοπό από αυτόν για τον οποίο δημιουργήθηκε. Η κοινωνική του διάσταση είναι παντελώς άδικη, διότι αυτός που κρίνεται μη ικανός για σπουδές, αν έχει χρήματα γίνεται ικανός και σπουδάζει σε ένα κολέγιο, αποκτώντας τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με αυτόν που κρίθηκε ικανός. Ικανός ή μη ικανός δεν έχει καμία σημασία αν έχεις χρήματα.
Τα 24 τμήματα που μείωσαν το συντελεστή της ΕΒΕ | |||||
ΟΝΟΜΑ | ΙΔΡΥΜΑ | ΠΕΔΙΟ | ΣΥΝΤ ΕΒΕ | ΣΥΝΤ ΕΒΕ 2021 | ΕΒΕ 22-21 |
Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης & Διερμηνείας (Κέρκυρα) | Ιόνιο Παν. | 1 | 0,8 | 1,2 | -0,4 |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Ξάνθη) | ΔΠΘ | 2 | 0,8 | 1,1 | -0,3 |
Πολιτικών Μηχανικών (Ξάνθη) | ΔΠΘ | 2 | 0,9 | 1,1 | -0,2 |
Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης (Αθήνα) | Γεωπονικό Παν. | 3&4 | 1 | 1,2 | -0,2 |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Βόλος) | Παν. Θεσσαλίας | 2 | 0,8 | 1 | -0,2 |
Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία (Αλεξανδρούπολη) | ΔΠΘ | 1&2&3&4 | 0,8 | 1 | -0,2 |
Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Ρέθυμνο) | Παν. Κρήτης | 1 | 0,8 | 1 | -0,2 |
Φυσικής (Ηράκλειο) | Παν. Κρήτης | 2 | 1,05 | 1,2 | -0,15 |
Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης (Θεσσαλονίκη) | Διεθνές Παν. Ελλάδας | 2&4 | 1 | 1,1 | -0,1 |
Γεωπονίας, Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος (Βόλος) | Παν. Θεσσαλίας | 2&3 | 0,8 | 0,9 | -0,1 |
Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων (Καστοριά) | Παν. Δυτ. Μακεδ. | 1&4 | 0,86 | 0,96 | -0,1 |
Επιστημών Οίνου Αμπέλου και Ποτών (Αιγάλεω) | Παν. Δυτ. Αττικής | 2&3 | 0,9 | 1 | -0,1 |
Θεατρικών Σπουδών (Αθήνα) | ΕΚΠΑ | 1 | 0,8 | 0,9 | -0,1 |
Ιστορίας (Κέρκυρα) | Ιόνιο Παν. | 1 | 0,8 | 0,9 | -0,1 |
Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών (Ηράκλειο) – Εφαρμοσμένων Μαθηματικών | Παν. Κρήτης | 2 | 0,8 | 0,9 | -0,1 |
Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών (Ηράκλειο) – Μαθηματικών | Παν. Κρήτης | 2 | 0,8 | 0,9 | -0,1 |
Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων (Σύρος) | Παν. Αιγαίου | 2&4 | 0,9 | 1 | -0,1 |
Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής (Αιγάλεω) | Παν. Δυτ. Αττικής | 4 | 1,1 | 1,2 | -0,1 |
Βιβλιοθηκονομίας, Αρχειονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης (Θεσσαλονίκη) | Διεθνές Παν. Ελλάδας | 1 | 0,85 | 0,9 | -0,05 |
Ιστορίας Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών (Καλαμάτα) | Παν. Πελ/νήσου | 1 | 0,85 | 0,9 | -0,05 |
Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης (Αθήνα) | ΕΚΠΑ | 1&2&3&4 | 1 | 1,05 | -0,05 |
Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Κόρινθος) | Παν. Πελ/νήσου | 1 | 0,95 | 1 | -0,05 |
Μηχανολόγων Μηχανικών (Πάτρα) | Παν. Πελ/νήσου | 2 | 0,85 | 0,9 | -0,05 |
Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων και Γεωργικής Μηχανικής (Αθήνα) | Γεωπονικό Παν. | 2&3 | 1 | 1,04 | -0,04 |
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης |
Τα 27 τμήματα που αύξησαν το συντελεστή της ΕΒΕ | |||||
ΟΝΟΜΑ | ΙΔΡΥΜΑ | ΠΕΔΙΟ | ΣΥΝΤ ΕΒΕ | ΣΥΝΤ ΕΒΕ 2021 | ΕΒΕ 22-21 |
Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 2&3 | 1,2 | 0,8 | 0,4 |
Ιατρικής (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 3 | 1,2 | 0,8 | 0,4 |
Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 2 | 1,2 | 0,8 | 0,4 |
Μαθηματικών (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 2 | 1,05 | 0,8 | 0,25 |
Φυσικής (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 2 | 1,05 | 0,8 | 0,25 |
Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 1&2&3&4 | 1 | 0,8 | 0,2 |
Λογοθεραπείας (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 3 | 1 | 0,8 | 0,2 |
Οικονομικών Επιστημών (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 4 | 1 | 0,8 | 0,2 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 1&2&3&4 | 1 | 0,8 | 0,2 |
Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 1&2&3&4 | 1 | 0,8 | 0,2 |
Φιλολογίας (Αθήνα) | ΕΚΠΑ | 1 | 1,2 | 1 | 0,2 |
Χημείας (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 2&3 | 1 | 0,8 | 0,2 |
Ψυχολογίας (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 1 | 1 | 0,8 | 0,2 |
Βιοτεχνολογίας (Αθήνα) | Γεωπονικό Παν. | 2&3 | 1,2 | 1,01 | 0,19 |
Νοσηλευτικής (Αιγάλεω) | Παν. Δυτ. Αττικής | 3 | 1,1 | 1 | 0,1 |
Διοίκησης Επιχειρήσεων (Λάρισα) | Παν. Θεσσαλίας | 4 | 0,9 | 0,8 | 0,1 |
Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Τρίπολη) | Παν. Πελ/νήσου | 4 | 0,9 | 0,8 | 0,1 |
Επιστήμης Διατροφής και Διαιτολογίας (Καλαμάτα) | Παν. Πελ/νήσου | 3 | 0,9 | 0,8 | 0,1 |
Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών (Τρίπολη) | Παν. Πελ/νήσου | 2&4 | 1 | 0,9 | 0,1 |
Ψυχολογίας (Ρέθυμνο) | Παν. Κρήτης | 1 | 1,2 | 1,1 | 0,1 |
Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας (Ψαχνά Ευβοίας) | ΕΚΠΑ | 4 | 1 | 0,95 | 0,05 |
Φιλολογίας (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 1 | 0,9 | 0,85 | 0,05 |
Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής (Αιγάλεω) | Παν. Δυτ. Αττικής | 2&4 | 0,95 | 0,9 | 0,05 |
Φιλοσοφίας (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 1 | 0,85 | 0,8 | 0,05 |
Νοσηλευτικής (Τρίπολη) | Παν. Πελ/νήσου | 3 | 0,9 | 0,86 | 0,04 |
Ψυχολογίας (Αθήνα) – ΕΚΠΑ | ΕΚΠΑ | 1 | 1 | 0,96 | 0,04 |
Οικονομικών Επιστημών (Ρέθυμνο) | Παν. Κρήτης | 4 | 1,1 | 1,08 | 0,02 |
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης |
Αν ενδιαφέρεστε για το πρόγραμμα σπουδών των Φροντιστηρίων μας, βρείτε εδώ πληροφορίες για Online Εγγραφές!
Διαβάστε επίσης:
Πανελλαδικές 2022 – Ανακοινώθηκαν οι αλλαγές: Πόσα θέματα θα επιλέγονται και πώς θα βαθμολογούνται.
Πανελλήνιες 2022: Όλες οι αλλαγές που θα ισχύσουν.
Μαθηματικά: Τι αλλάζει σε κάθε τάξη με τα νέα Προγράμματα Σπουδών.
Εισαγωγή αθλητών στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022.
Πρόγραμμα Σπουδών Νεοελληνικής Γλώσσας & Λογοτεχνίας Α’ και Β’ Λυκείου.