Ένα νέο τοπίο έχουν μπροστά τους οι φετινοί υποψήφιοι που θα δώσουν Πανελλήνιες Εξετάσεις τον Ιούνιο του 2022. Αλλαγές στο σύστημα, στο μηχανογραφικό και στην εξεταστέα-διδακτέα ύλη των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων ΓΕΛ – ΕΠΑΛ.
Καθορίστηκε η διδακτέα – εξεταστέα ύλη των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ’ τάξης ημερησίων και εσπερινών ΓΕΛ για το σχολικό έτος 2021-2022.
Η σχετική απόφαση της υφυπουργού Παιδείας, Ζέττας Μακρή, που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ αναφέρει συγκεκριμένα για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας ότι η εξέταση είναι ενιαία και γίνεται σε αδίδακτα κείμενα, λογοτεχνικά και μη λογοτεχνικά.
Ως εξεταστέα-διδακτέα ύλη ορίζονται δραστηριότητες με τις οποίες υπηρετείται και ελέγχεται η επίτευξη των σκοπών και των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων της διδασκαλίας του μαθήματος.
Ι. Για τη Νεοελληνική Γλώσσα.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται σε δραστηριότητες και να απαντούν σε ερωτήματα / ερωτήσεις που απορρέουν από κείμενα που αναφέρονται σε κάποιον ή κάποιους από τους θεματικούς άξονες, όπως αυτοί ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται:
α) να κατανοούν τη γλωσσική μορφή των κειμένων και τα κειμενικά τους χαρακτηριστικά, τη σχέση που έχει η γλώσσα και η οργάνωση του κειμένου με την περίσταση και τον σκοπό της επικοινωνίας,
β) να ερμηνεύουν και να προσεγγίζουν κριτικά τα κείμενα με στόχο τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο αναπαριστώνται ιδέες, αντιλήψεις, προκαταλήψεις για τον άνθρωπο, την κοινωνία και τον κόσμο,
γ) να συγκρίνουν κείμενα ως προς τις δύο προηγούμενες διαστάσεις με στόχο τον εντοπισμό ομοιοτήτων και διαφορών μεταξύ των κειμένων ως προς τη γλώσσα, το μέσο, τους σημειωτικούς τρόπους, το κειμενικό είδος, τις αναπαραστάσεις της πραγματικότητας, τον τρόπο προσέγγισης του θέματος κ.λπ.
δ) να παράγουν κείμενα, με βάση τα μελετώμενα κείμενα με στόχο: i) τον μετασχηματισμό των γλωσσικών και νοηματικών δομών (σημασιών) των κειμένων ή/και ii) τη συνοπτική παρουσίαση του περιεχομένου των κειμένων και iii) τη διατύπωση και έκφραση δικών τους απόψεων, σε επικοινωνιακό πλαίσιο, σχετικά με συγκεκριμένα ερωτήματα που τίθενται στα κείμενα αναφοράς.
ΙΙ. Για τη Λογοτεχνία
Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα πρέπει να είναι σε θέση να τοποθετούνται/ανταποκρίνονται με ένα ερμηνευτικό σχόλιο στο θέμα ή ερώτημα που οι ίδιοι/ες πιστεύουν ότι θέτει το κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά κειμενικούς δείκτες μεταξύ τους ή και με στοιχεία συγκειμένου, με σκοπό να τεκμηριώνουν τις προσωπικές θέσεις και ανταποκρίσεις τους.
Πιο συγκεκριμένα, ο/η μαθητής/-ήτρια αναμένεται να είναι σε θέση: – να εντοπίσει ποιο είναι, κατά τη γνώμη του/της, το θέμα του κειμένου – να καταγράψει το ερώτημα ή τα ερωτήματα που απορρέει/-ουν από τον τρόπο που χειρίζεται ο/η συγγραφέας το θέμα του/της – να αξιολογήσει ποιο από τα ερωτήματα παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τον ίδιο/-α και σε αυτό να στηρίξει το ερμηνευτικό του/της σχόλιο. Τέλος, οι μαθητές και οι μαθήτριες οφείλουν να τεκμηριώνουν τις απαντήσεις τους με αναφορές στο κείμενο ή σε συγκεκριμένους κειμενικούς δείκτες.
Στο ΦΕΚ ορίζεται αναλυτικά η ύλη για όλα τα μαθήματα και των τεσσάρων ομάδων προσανατολισμού.
Δείτε αναλυτικά τη Διδακτέα/Εξεταστέα ύλη για τα ΓΕΛ
Δείτε αναλυτικά τη Διδακτέα/Εξεταστέα ύλη για τα ΕΠΑΛ
Πηγές : Υπουργείο παιδείας, Alfavita.gr
Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής: Αλλάζουν από του χρόνου οι συντελεστές βαρύτητας.
Βάσεις 2021: Τι ισχύει για τους αποφοίτους.
Κομβικές αλλαγές στα σχολεία: Ποιες θα εφαρμοσθούν από Σεπτέμβρη.