Σχολεία: Λάθη και προχειρότητα στην Τράπεζα Θεμάτων

Σε Γλώσσα και Μαθηματικά εντοπίζονται τα περισσότερα προβλήματα για την ύλη των προαγωγικών εξετάσεων της Α’ και της Β’ Λυκείου.

Λάθη και επαναλήψεις στην Τράπεζα Θεμάτων που φανερώνουν τη βιασύνη με την οποία «ανεβαίνουν» τα θέματα στη βάση δεδομένων της. Όλα αυτά, μάλιστα, λίγες ημέρες αφότου η ηγεσία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής δέχτηκε κριτική για καθυστερήσεις. Κι αυτό γιατί στη Β’ Λυκείου δεν έχουν προετοιμαστεί παρά ελάχιστα θέματα, παρότι οι προαγωγικές εξετάσεις εκκινούν σε λιγότερο από τρεις μήνες.

Όπως προκύπτει από την έρευνα, λοιπόν, φαίνεται ότι για άλλη μια φορά η Τράπεζα Θεμάτων, από την οποία θα αντληθούν κατά 50% τα θέματα των ενδοσκοπικών εξετάσεων, οργανώνεται βιαστικά και χωρίς έλεγχο. Κάτι που άλλωστε ήταν και η βασική κριτική που δέχτηκε ο θεσμός το 2013, οπότε εφαρμόστηκε για πρώτη φορά. Την περίοδο εκείνη να θυμίσουμε ότι η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων οδήγησε σε ένα ποσοστό περίπου 40% των μαθητών κάτω από τη βάση, με αποτέλεσμα η εφαρμογή της να ανακληθεί εσπευσμένα την επόμενη χρονιά.

Στη φετινή οργάνωση της Τράπεζας Θεμάτων φαίνεται ότι δεν υπάρχει κανένας ελεγκτικός μηχανισμός για την ποιότητα ή την επανάληψη θεμάτων, καθώς το βάρος έχει πέσει μόνο στον αριθμό των θεμάτων. Πληροφορίες δε αναφέρουν ότι ήδη συζητείται η μέθοδος με την οποία θα γίνει η εφαρμογή της πιο… ελαστική. Έτσι, πιθανότατα θα δοθεί η δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς στα σχολεία να εξαιρέσουν ή να μη δεχτούν θέματα που τυχόν θα κληρωθούν και θα διαπιστώσουν σε αυτά προβλήματα. Η σύνταξη των ερωτημάτων της Τράπεζας Θεμάτων καθυστέρησε και για την Α’ Λυκείου, αφού ξεκίνησε ουσιαστικά τον Ιανουάριο, ενώ για τη Β’ Λυκείου τα θέματα επιλέγονται αυτές τις ημέρες.

 

Προαγωγικές Εξετάσεις 2022: Όλες οι φετινές αλλαγές και η Τράπεζα Θεμάτων.

 

Επαναλήψεις

Κατά τα άλλα, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, μόνο στο μάθημα της Γλώσσας που συνεξετάζεται με τη Λογοτεχνία (τα υπόλοιπα μαθήματα θα ακολουθήσουν στη δημοσιογραφική έρευνα) προκύπτουν τα παρακάτω λάθη: Επαναλήψεις των ίδιων κειμένων χωρίς εμφανή λόγο ή επιστημονική αιτιολογία, ίδιες ερωτήσεις στα επαναλαμβανόμενα κείμενα, μικρότερες ή μεγαλύτερες διαφορές στα εισαγωγικά κείμενα που φανερώνουν πλήρη ασυνεννοησία των συντακτών τους, διαφορετικές ενδεικτικές απαντήσεις στα ίδια ερωτήματα και λάθη στις απαντήσεις.

Ειδικότερα, στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας της Α’ Λυκείου (http://iep.edu.gr/el/anazitisi-thematon):

Το κείμενο «Η αυτοεκτίμηση του παιδιού» με κωδικό 14510 είναι το ίδιο με το κείμενο με κωδικό 14509. Στη μία περίπτωση έχει αναφορά στο όνομα της ψυχοθεραπεύτριας που το γράφει και ημερομηνία ανάρτησης, στην άλλη δεν έχει ημερομηνία. Στο κείμενο αυτό το υποερώτημα 1 (10 μονάδες) είναι ολόιδιο με το ερώτημα του θέματος 14509 αλλά με διαφορετική σύνταξη. Στην υποερώτημα 2 αναφέρεται ότι από τη συγγραφέα «αξιοποιούνται ως τρόποι ανάπτυξης η σύγκριση – αντίθεση και τα παραδείγματα», ενώ στο αντίστοιχο υποερώτημα 2 του θέματος 14509 αναφέρεται ότι το κείμενο αναπτύσσεται αλλιώς και ότι «η συγγραφέας χρησιμοποιεί για την οργάνωση της δεύτερης παραγράφου την αιτιολόγηση και την αντίθεση». Στο υποερώτημα 3 (15 μονάδες) η άσκηση είναι ολόιδια με άσκηση του θέματος 14509 που έχει αναρτηθεί από άλλον (;) θεματοδότη.

Στο θέμα 14416 με τίτλο «Γονείς και έφηβοι: Μια διαρκής σύγκρουση» αναφέρεται ποίημα στο οποίο δεν υπάρχει πηγή, δεν έχει μορφολογική στοίχιση και φαίνεται να έγινε με τη μέθοδο «copy-paste», ενώ στο θέμα 14509 το ίδιο ακριβώς ποίημα υπάρχει με αναφορά της πηγής του και μορφοποιημένο. Στο 4ο θέμα του 14416 (15 μονάδες) υπάρχει ακριβώς η ίδια ερώτηση με διαφορετική διατύπωση με το 4ο θέμα του κειμένου 14509.

Στις ενδεικτικές απαντήσεις του θέματος 14483 στο 3ο υποερώτημα (15 μονάδες) στη 12η επιλογή αναφέρεται ότι το ουσιαστικό «εντάσεις» προέρχεται από το «εν+τάσσω», το οποίο είναι λάθος. Η λέξη ένταση προέρχεται από το «εν+τείνω». Από το «εντάσσω» προέρχεται η λέξη «ένταξη». Είναι προφανές ότι εδώ ο συντάκτης μπέρδεψε το ουσιαστικό εντάσεις με το ρήμα εντάσσεις, το οποίο όμως γράφεται με δύο «σ».

 

Αστοχίες

Είναι αυτονόητο ότι τα λάθη αυτά υπήρχαν on line τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές, οπότε και αναμένεται να διορθωθούν μετά τη δημοσιοποίησή τους.

Στα Μαθηματικά, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν επίσης εντοπιστεί λάθη, αλλά στο στάδιο της σύνταξής τους, οπότε δεν έχει βρεθεί ακόμη κάποιο που να βγήκε τελικά «στον αέρα». Στο μάθημα υπάρχουν, ωστόσο, ερωτήματα άστοχα, όπως λένε μαχόμενοι μαθηματικοί, με υπερβολικές εκφωνήσεις που αποθαρρύνουν τον υποψήφιο, και τα οποία από μόνα τους δημιουργούν προβλήματα. Ακόμη, έχουν αναρτηθεί θέματα «εκτός σχολικού ύφους και σχολικής πραγματικότητας», καθώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στόχος δεν είναι να… μπεις στο πανεπιστήμιο, αλλά να περάσεις στην επόμενη τάξη. Μάλιστα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, υπήρξαν αντιδράσεις από έγκριτους μαθηματικούς που κρίθηκε ότι αδικήθηκαν στην επιλογή θεματοδοτών από το ΙΕΠ.

 

Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

21 Μαρτίου, 2022|Επικαιρότητα|

Share This Story, Choose Your Platform!